Margus har över 25 års erfarenhet i strategisk marknadsföring, kommunikation och service design, och har jobbat med kunder från nästan alla branscher. Han är en frekvent talare på marknadsförings- och service design-konferenser och författare av service design boken “How to have your cake and eat it too” (BIS Publishers) och mängder av artiklar om service design och marknadsföring. Han är även en uppskattad designmentor på European Innovation Academy samt initiativtagaren bakom Service Design Networks internationella Service Design Award.

Kvalitet finns överallt. Alla bilar kör. Flygbolag flyger. Mobiltelefoner ringer. Skillnaden mellan olika tjänster eller produkter ligger inte i vad de gör, bara i hur de gör det. Och den skillnaden är kundupplevelsen, som människor delar med varandra på TripAdvisor när verkligheten inte överensstämmer med vad hotellet lovade på hemsidan.

Mälarsalen – Dag 1 kl 11:00 – 11:45

Service design – en övergripande släkting till UX

Kundupplevelsen kan designas. Genom att se varumärket från kundens perspektiv kan du upptäcka problem som du inte ens visste fanns och få insikter till nya tjänster eller produkter. Med fokus på att förbättra kundupplevelsen levererar service design konsekvent innovation. Och eftersom folk pratar, blir en bra upplevelse automatiskt bra marknadsföring. Allt som krävs, är att lära sig att tänka och jobba som en designer.